Varmt välkommen till oss på alltomkosttillskott.se

Här kan du läsa mer om kreatin, proteinpulver, hälsokost och mycket mer. Vårt mål är att sidan ska fungera som en kunskaps- och inspirationsbank, dit du kan vända dig för att lära dig mer och för att inspireras.

Hälsokost & kosttillskott

Vi har samlat viktig information om hälsokost och kosttillskott här. Lär dig mer om kreatin, proteinpulver m.m.

Tips på populära märken

Läs mer om populära återförsäljare av kosttillskott. Vi tipsar om våra favoritmärken och produkter, det vill du inte missa!

Förstklassiga webshopar

När du har läst på väntar det roligaste, att köpa kosttillskott. Vi tipsar om populära och professionella webshopar.

Vanliga begrepp

Vi tänkte börja med att reda ut lite begrepp som ofta florerar inom hälso- och kosttillskottsvärlden!

Grenade aminosyror och BCAA

Vad är aminosyror och BCAA?

Personer som tränar hårt och som vill bygga mycket muskler äter ofta grenade aminosyror som kommer från kosttillskottet BCAA. BCAA är en förkortning för Branched-chained amino acid, dvs. grenade aminosyror. BCAA innehåller tre aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv:

  • icoleucin
  • leucein
  • valin

Med tanke på att kroppen inte kan få i sig dessa ämnen självmant, måste man få i sig dem på annat sätt. För dig som vill bygga mycket muskler är det superviktigt att få i sig aminosyra och BCAA!

När ska man ta aminosyror eller BCAA?

Rekommendationerna är att man ska få i sig BCAA i någon form före, under och efter att du har tränat. Läs mer om BCAA här.

Hur mycket BCAA ska man ta?

  • Om du väger 75 kilo eller mindre ska du ta 3 gram före, under och efter din träning.
  • Om du väger 76 kilo eller mer ska du ta 5 gram före, under och efter träningen.

Vi har sammanställt och hämtat information från Muscles.se. Besök hemsidan och läs mer!

Kreatin

Vad är kreatin?

Kreatin är ett ämne som finns i maten vi äter, t.ex. i kött och fisk. Kreatin är egentligen inget man måste äta, men normalt sett får man inte i sig tillräckligt av ämnet för att det ska göra nytta.

Under en dag får man normalt sett i sig 2 gram kreatin från kosten, och ungefär 1–2 gram kreatin som kroppen tillverkar på egen hand.

Varför äter man kreatin?

Det finns många anledningar till att idrottare väljer att äta kreatin. Här har vi tagit fram några av anledningarna till varför kreatin är bra att äta när man tränar:

  • Bättre uthållighet och prestationsförmåga
  • Ökad muskelmassa och man blir starkare
  • Kreatinet tar upp vätskan i kroppen och det kommer göra att du ser större och mer muskulös ut.

Hur ofta ska man ta kreatin och hur mycket ska man äta?

Den rekommenderade dosen är ca 5 g kreatin om dagen, både på träningsfria dagar och de dagar när du tränar. Om du väger mer än 85 kg kan det vara en bra idé att höja intaget till 6–7 g/dag.

Du bör inte få i dig mer än den rekommenderade dosen. Det kommer inte ge större effekt, snarare kommer din kropp få kämpa mer med att få ur sig kreatinet ur kroppen. Dessutom bör du vara försiktig då vissa ämnen i kreatinet kan vara farligt om man äter för hög dos.

Klassas kreatin som doping?

Nej, kreatin klassas inte som doping. Dock har ämnet varit förbjudet i vissa länder, men så länge du ser till att det enbart är kreatin du äter och inte andra konstiga tillsatser så är det inga problem! Här kan du läsa mer om kreatin och doping.

Kan veganer äta kreatin?

Ja, man kan äta kreatin även om man är vegan. Det finns tillverkat kreatin att köpa på burk som är framtaget genom kemiska reaktioner. Det tillverkade kreatinet kommer alltså inte från animaliska produkter.

Källa: Traningslara.se. Om du vill veta mer om kreatin kan du läsa vidare på deras hemsida.

Proteinpulver

Vad är protein?

Protein består av aminosyror och är ett av de viktigaste näringsämnena för kroppen. Aminosyrorna i proteinet är viktiga för viktminskning och muskeluppbyggnad. Att få i sig tillräckligt med protein är livsviktigt för att kroppen ska fungera ordentligt.

Vad är proteinpulver?

Proteinpulver är ett kosttillskott, och kallas ibland för mat i pulverform. Proteinpulver är det kanske mest kända kosttillskottet vad gäller träning. Genom proteinpulver kan du snabbt och enkelt få i dig allt protein som din kropp behöver.

Proteinpulvret kan också vara ett bra mellanmål för den som tränar mycket och är hungrig ofta, eftersom det inte innehåller mycket kalorier samtidigt som man får i sig mycket protein.

Det vanligaste proteinpulvret är gjort på Vassle (whey på engelska). Ungefär en femtedel av proteinet i mjölk utgörs av vassle. Resterande fyra femtedelar är kasein. Det finns även proteinpulver som är gjorda på andra råvaror, som t.ex. soja.

Varför äter man proteinpulver?

Proteinpulver i samband med träning ökar omsättningen av protein i kroppen, vilket hjälper kroppen att producera ny muskelmassa. Muskelprotein bildas i kroppen och din s.k. proteinsyntes stabiliseras. Dock bara till en viss gräns, sedan gäller det att du lär dig att stabilisera din proteinsyntes för då kommer proteinet istället hjälpa dig att minska muskelnedbrytning.

Så till en början kommer alltså proteinet hjälpa dig att bygga muskler och muskelmassa, men sedan när det tar stopp hjälper proteinet kroppen istället att inte bryta ned kroppens muskler.

Källa: fitnessguru.com och styrkelabbet.se. Besök deras hemsidor och läs mer!